Supermarkten op Kreta

Plaatsen > Kreta > Supermarkten op Kreta

Niet zo heel lang geleden, waren de supermarkten zoals wij die in Nederland en Vlaanderen kennen zeldzaam op Kreta. Inmiddels zijn er een groot aantal gevestigd op Kreta.  Buiten de steden zult u zich nog altijd met kleinere winkels moeten behelpen, maar dat is voor een deel de charme van Kreta. Ook de supermarkten in de kleinere plaatsen groeien in grootte. Er zijn kleinere supermarkten in toeristische plaatsen (vooral langs de Noordkust) die tijdens het toeristenseizoen geopend zijn. Deze winkels zijn wat duurder, maar daar staat tegenover dat ze vaak langere openingstijden hebben en vaak op Zondag open zijn. U kunt er bijna om het even wat vinden wat u in supermarkten kunt vinden hoewel de beschikbaarheid van buitenlandse producten varieert. De meeste buitenlandse producten die niet die door de Kretenze bevolking worden gebruikt zijn een beetje duurder dan in de landen van herkomst.

Van de grote ketens zijn de volgende ketens op Kreta gevestigd:

INKA
inka op kretaINKA was waarschijnlijk één van de eerste ketens die zich op Kreta vestigden. Wanneer mogelijk bieden zij producten van lokale oorsprong aan. In de winkels treft u regelmatig te weinig personeel en chaotische taferelen.

Champion – Marinopoulos
Champion is de relatieve nieuwkomer op Kreta. Deze keten opereert ook onder de naam Marinopoulos. Het hoofdkantoor van Marinopoulos is in Athene gevestigd, en is eigendom van Prisunic. Sommige eigen-merk producten zijn echt goedkoop. Een nadeel voor Kreta is dat vele producten die ook op Kreta ingekocht kunnen worden, worden ingevoerd van het vasteland.

Halkiadakis (xalkidakis) – Spar
Halkiadakis  komt minder vaak voor dan Champion en INKA, maar ze hebben ongeveerd dezelfde producten. Ook hier is het eigen-merk soms interessant. Vestigingen in: Hersonissos (onderaan de heuvel aan de hoofdstraat, naast de taxi standplaats).

Lidl
De supermarktketen Lidl is op Kreta identiek als de vestigingen in Nederland. Geen bekende A-merken, maar alternatieven die soms net zo lekker zijn. In alle filialen vindt u een uitgebreid assortiment van ruim 800 artikelen. Het assortiment bestaat vrijwel uitsluitend uit Eigen-Merken. Het assortiment aan melkproducten, het diepvriesassortiment, de vleeswaren, het vers-vlees en gevogelte, de dagelijks verse groenten en fruit en de ruime keuze aan brood maken Lidl een handige winkel om tijdens uw vakantie de weekinkopen te doen. Vaak liggen de winkels buiten het dorp of de stad waardoor een (huur)auto er handig is. Vestigingen in: Agios Nikolaos (weg richting Kritsa), Chania (vanuit Chania richting Agia Marina/Platanias, rechts van de weg), Ierapetra (Als je vanaf de noordkust komt ligt de Lidl direct aan het begin van de stad aan de Linker kant.) Iraklion (Iraklion Amudara), Mires (Een paar kilometer naar het oosten bij Kaparianá) en tot slot in Rethymnon.

Tot slot
Door talrijke fusies en acquisities van de verschillende ketens is de supermarktsector in Griekenland er de laatste vijftien jaar totaal anders uit gaan zien. Als een supermarkt gedefinieerd wordt als ‘een selfservice shop’ met een verkoopruimte van minstens 200 m2 en twee kassa’s, dan beschikt het land momenteel over meer dan 3.000 supermarkten. Eind 2001 vertegenwoordigden tien groepen supermarktketens 84,7 procent van de omzet van de totale supermarktsector. Samen realiseerden ze een omzet van meer dan 5,5 miljard euro, beschikten over 1.166 winkels en stelden meer dan 43.000 mensen te werk. Van deze tien grote zijn er uiteindelijk vier à vijf echt interessant voor buitenlandse leveranciers.
Volgens de Panhellenic Association of Grocery Store Small Supermarket Owners zijn door de komst van de grote supermarkten in Griekenland de afgelopen vijftien jaar ongeveer 20.000 kleine en middelgrote supermarkten failliet gegaan. Het totaal aantal kleine en middelgrote supermarkten daalde van 32.000 tot 12.000. Oorzaken hiervoor zijn de invasie van grote supermarktorganisaties en de negatieve houding van de eigenaren tegenover modernisering.
Binnen de supermarktsector zal de komende jaren de concurrentie verder toenemen (volgens een onderzoek door IOBE). Door de verwachte intrede op de markt door bedrijven zoals Wal Mart, Tesco, Aldi en Tengelmann-Plus wordt de druk op de binnenlandse ketens groter.

Bron: Mintel European Retail Handbook 2005/2006

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *